Anne Malassagne: La femme de Champagne

Anne Malassagne

Anne Malassagne: La femme de Champagne

Trots att champagnehistorien präglats av ett flertal starka kvinnor är det idag männen som dominerar. Men tiderna förändras. Allt om Vin har träffat kvinnan bakom det framgångsrika champagnehuset A.R. Lenoble.

Text Erica Landin

Som 28-åring tog Anne Malassagne över faderns lilla champagnehus i Grand Cru-byn Chouilly. Med skarp hjärna, lyhördhet och en strategisk analys lyckades hon skapa det kvalitetsdrivna champagnehus som A.R. Lenoble är idag. Efter år av hårt arbete har hon nu nått ett internationellt erkännande.

Hur var det att ta över din fars champagnehus för 22 år sedan?

– Det var tufft. Jag förstod inte alls vilken stor utmaning det skulle bli att driva ett champagnehus som 28 åring, dessutom uppväxt i Paris.

Beslutet tog hon efter att hennes far bestämt sig för att sälja verksamheten, om inte någon av hans tre barn var intresserade. Den äldre brodern var kirurg och ville inte lämna sin valda karriär, lillebror studerade fortfarande och var för ung för att tänka sig den sortens ansvar. Anne själv jobbade på revisionsavdelningen på det franska jättekonglomeratet L’Oreal. Hon trivdes utmärkt och hade aldrig tänkt sig att komma tillbaka till gården.

Vad sa du när din far frågade om du ville ta över familjefirman?

– Aldrig, aldrig, aldrig tänkte jag, precis innan han frågade. Men då det blev allvar ville jag ändå göra det! Det förvånade mig själv precis lika mycket som pappa.  Jag var naiv och trodde det skulle bli lätt. Alla vill ju dricka champagne, det borde vara enkelt, tänkte  jag …

Så enkelt blev det dock inte. Nästan omgående blev Annes far sjuk och lämnade därmed hela ansvaret till henne. Hon hade ingen trovärdighet gentemot varken branschen eller de anställda och fick ta till hela sin styrka och driv för att klara av det hela.

Hur tog du dig ur underläget?

– Jag fick jobba mycket hårdare än alla andra för att visa att jag hade värde även fast jag var kvinna och ny i branschen.

Trots att Anne ifrågasattes av anställda och konkurrenter använde hon sin bakgrund från affärsvärlden för att omgående skapa en helt ny strategi för företaget – och den strategin gäller än idag.

Hur såg champagnebranschen ut på 90-talet när du började?

– Under den tiden såldes de flesta familjeägda små och mellanstora champagnehusen till större konglomerat som hade enorma marknadsföringsbudgetar. Alternativet till detta var att producera stora volymer av billig champagne för livsmedelsbutikerna. Jag såg snabbt att vi aldrig kunde konkurrera budgetmässigt med de stora och tävlar man i lägsta pris är man alltid utbytbar. Ingendera var bra för oss.

Vad blev din strategi?

– Vi hade två stora fördelar, förklarar Anne. Vi var fortfarande helt familjeägda och vi satt på gott om mark i en av de bästa delarna av Côtes des Blancs. Min plan blev alltså att differentiera produkten, att lyfta fram kvaliteten så konsumenten kunde förstå och känna skillnaden i glaset och vara beredd att betala för den skillnaden.

Tre år senare fick Anne sin yngre bror ombord som ansvarig för odlingen och sedan dess har de jobbat steg för steg för att nå målet – kvalitet över kvantitet. Många av de tidigare anställda slutade när de inte ville vara med om förändringarna som krävdes men Anne har aldrig vikt från den valda vägen. Hennes bror var med på noterna och eftersom han hade naturlig fallenhet för vinmakandet och arbetet i gården medan Anne älskade att driva företaget och försäljningen matchade de varandra som handen i handsken.

De började sänka sin dosage, den klassiska sockertillsatsen som kan maskera all möjlig druvkvalitet. Standardrecept ersattes med att smaka, smaka, smaka. De höll tillbaka lagret för att låta champagnerna nå högre snittålder innan försäljning. Hennes bror ställde om till ett mer hållbart jordbruk. Herbicider och insekticider reducerades eller eliminerades helt.

Har strategin burit frukt?

– Vi började se resultat på marknaden för ungefär åtta år sedan. De flesta champagnehus startade från noll för hundratals år sedan. Trots att vi grundades 1920 så vill jag säga att vi startade från minus för bara 20 år sedan, eftersom endast 15 procent av våra druvor gick till vin under egen etikett på den tiden. Resten såldes till andra champagnehus. Jag var tvungen att först bevisa att jag hade ett värde som kvinna i Champagne och sedan att huset hade ett värde som producent. Vår produktion har inte växt så mycket i volym men vi har växt mycket i värde och kvalitet

Vad gav din far dig för råd?

– Han lärde mig bland annat att alltid smaka på druvorna. Det var så vi upptäckte en del av vingården med mycket äldre stockar och helt egen smakprofil. Det ledde till vår första vingårdsbetecknade champagne, vilket tidigare har varit väldigt ovanligt i Champagne, säger Anne.

A.R. Lenoble

Läs även:

Johan Rabaeus: ”Gärna popcorn till min champagne”

Formel 1 byter champagne

Ett kärleksbrev till de starka kvinnorna i Champagne

Anne Malassagne

Ålder: 50 år

Familj: Man, två barn
(Arthur, 10 och Marie, 8)

Yrke: VD för familjeägda champagnehuset A.R. Lenoble

Favoritkombination

A.R. Lenoble Grand Cru Blanc de Blancs Chouilly,  389 kr, bs, med en bit ost – comté lagrad 18-24 månader.

– Jag gillar det för att det är så elegant och på samma gång enkelt. En del av champagnes magi är att den kan sätta guldkant på vilket ordinärt tillfälle som helst. Det finns ingen anledning att krångla till det så att det blir snobbigt.

Inlägget Anne Malassagne: La femme de Champagne dök först upp på World of Wine.

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.