Årets smak – Hetta är starkaste trenden 2019

Arla lanserar Årets Smak, en satsning på att öka kunskapen om smak bland proffs och konsumenter. För första gången i Sverige tar ett företag ett helhetsgrepp kring smakupplevelsen där trendspanare, sensoriker, kockar och konditorer tillsammans går på djupet i de senaste trenderna. 

Med det starka intresset för matlagning, fina råvaror och smaksättning har Arla sett att många  vill ha mer kunskap om råvaror och tekniker som förhöjer hela smakupplevelsen. Därför har de nu tagit fram Årets Smak – ett verktyg för alla som vill lära sig mer om hur man tar sin matlagning till nya höjder.
– Arla har en lång och stolt tradition av att arbeta med smak, och nu har vi hittat ett nytt spännande grepp i arbetet med Året Smak. Genom att kombinera trendanalys, sensorik och kokkonst på högsta nivå hoppas vi kunna inspirera och utbilda både den professionella matbranschen såväl som matintresserade konsumenter. Och konceptet förenar smakintresset hos kockar och konditorer vilket känns extra kul, säger Inger Myresten, Marknadschef på Arla Sverige Foodservice.

Inom konceptet för Årets Smak kommer fokus ligga på en trend som kommer påverka våra smakupplevelser extra mycket under det kommande året. Tillsammans med egna och externa experter analyserar Arla trenden och presenterar den i form av lättförståeliga smakpaletter och speciellt framtagna recept inom både mat och dessert. Ambitionen är att hjälpa proffs och konsumenter att på ett djupare plan förstå hur smak fungerar och bidra till matglädje och experimentlusta.

Årets Smak 2019 – Hetta

Arlas trendanalys visar att heta smaker som chili och peppar kommer vara populärare än någonsin 2019. Vi svenskar har under 2010-talet vant oss vid att använda hetta i maten. Smaksättare som sambal, sriracha och jalapeño har gjort oss vana vid mer styrka än vad som traditionellt funnits i det svenska köket. Under 2019 kommer de fördjupa sin kunskap om hetta och se helt nya spännande smakkombinationer.

– Vi på Arla älskar smak och smak älskar våra produkter! De är ju fantastiska smakbärare som förvandlar och upphöjer smaker till något större, säger Inger. Hetta är extra spännande för oss då många kanske inte automatiskt tänker på mejeriprodukter när de tänker på stark mat. Men vi kan använda dem till att både lyfta och dämpa heta smakupplevelser.
Under året kommer de att presentera fyra fokusområden inom hetta: peppar, chilipeppar, rhizomer (jordstammar) och brassicaceae (korsblommiga växter). I samband med varje fokusområde lanseras en smakskola, smakpalett, recept och annat inspirationsmaterial som kommer att finnas tillgängligt här.
årets smak
1 kommentar
  1. Så roligt att alla de unika pepparsorter som finns uppmärksammas. Vi märker vid våra pepparprovningar så stort sug det finns efter kunskap och inspiration kring peppar. Det här följer vi med intresse

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.