Cave de Tain är kooperativet som gör vin med kvalitet

Nämn orden vinkooperativ och kvalitet i samma mening och en och annan i vinvärlden kommer säkerligen att rynka på näsan. Men Cave de Tain är definitivt ett undantag och visst finns det något beundransvärt med kooperativ där bönder bestämmer sig för att göra gemensam sak?

Cave de Tain har utvecklat ett gemensamt vin med hög kvalitet och marknadsför det under egen etikett. Dessutom låter man noggrann selektering stå framför kvantitet.

vinkooperativ

Cave de Tain – ett kooperativ med anor

Cave de Tain är ett av de största vinkooperativen i Frankrike och har sitt säte i norra Rhonedalen. Kooperativet bildades 1933 av Louis Gambert de Loche som stod utan arvingar. Han sålde därför sin attraktiva mark på sex hektar till Cave de Tain. Idag äger medlemmarna – 300 vinbönder – ca 40 procent av hela Crozes-Hermitage-appellationen.

Tack vare Louis Gambert de Loche har Cave de Tain dessutom egna vingårdar som har några av de bästa exponeringarna på Hermitage-kullen. Efter hårt arbete fick Cave de Tain in flera investerare med målsättningen att utveckla kvaliteten och de senaste åren har man satsat hårt på stora tekniska investeringar. Av den anledningen var också deras oenolog närvarande vid uppbyggnaden av det nya vineriet och fick tillsammans med arkitekten bestämma hur han ville ha det – det nya vineriet håller hög spetsteknologisk klass. Cave de Tain väljer alltid att behålla sin första selektion själv och förser stora företag med frukt som har behov av att fylla ut sina viner från appellationer som Crozes-Hermitage.

vinkooperativ

Synergier som kooperativ

Fördelen med att vara ett kooperativ är att odlarna och bönderna inte själva behöver anställa vinmakare, marknadsavdelning eller en ambassadör som reser runt och berättar om kooperativet. Vinbönderna får också hjälp av en teknisk manager. Han känner till och kan området utan och innan och besöker medlemmarna minst två gånger per år. Odlarna har tillgång till en databas där de kan göra noteringar om vad de har korrigerat eller ändrat hos specifika vinrankor runt om i deras vingårdar. På detta sätt säkerställer man att all information finns dokumenterad för att kunna gå tillbaka om något avviker.

Under skördetider anställer Cave de Tain extra arbetare för att hjälpa till med skörden. Av de 300 medlemmarna och alla de som anställs är det bara 10 procent som inte tillhör kooperativet. De resterande 90 procenten tillhör Cave de Tain och hjälper även till med odlingen av aprikos och persikor. De arbetar på Cave de Tain under tio av årets tolv månader vilket skapar en genuin teamkänsla som är värdefullt.

Unga odlare får unik möjlighet

Många av Cave de Tains vinodlare och bönder är unga och har därför inte möjlighet att låna pengar från banken. Förra året hjälpte Cave de Tain sex yngre medlemmar att bli etablerade i appellationen Saint-Joseph. Det enda krav är att de stannar hos dem som kooperativ i minst tio år. Detta ger unga odlare och medlemmar möjligheten att få en trygg inkomst under de kommande tio åren.

Hållbarhet och global uppvärmning

David Quillin är Brand Ambassador för Cave de Tain och blev fast i vinets värld första gången han doftade på ett vitt vin från regionen Chablis. Det är också Chardonnay som är hans absoluta favorit bland de gröna druvorna. David Quillin tror även att en av de tuffaste utmaningarna i framtiden är den den globala uppvärmningen.

– Vi jobbar med självaste Moder natur och ser hur stigande temperaturer påverkar för varje år som går och för 25 år sedan brukade det vara 100 dagar mellan själva blomningen och tillfället då de skördade druvorna, berättar David Quillin.

– Nu har denna period minskat ända ner till 80 dagar. Man har alltså tappat en femtedel av själva växtfönstret jämfört med tidigare, fortsätter han.

Cave de Tain har länge jobbat med hållbarhet. Man är ytterst medveten om att all näring som tas upp för att producera vin måste i sin tur ges tillbaka för att vinodlingar ska vara hållbara. Och vinproducenter tar hållbarhet på allvar. Det handlar inte bara om att bruka vingården ekologiskt. Det är viktigt att man omfamnar alla leden i produktionen med hållbara tillvägagångssätt som till exempel vattenförsörjning, el samt lättare glasflaskor.

– Det är ingen tvekan om att det finns utmaningar i framtiden, säger David Quillin. Men det är man övertygade om att det kommer man att lösa. Cave de Tain kommer aldrig avvika från att sätta kvalitet först och fortsätta jobba med hållbarhet.

Klimatutmaningarna i framtiden gäller hela vinbranschen. Styrkan i att vara ett stabilt och välutvecklat kooperativ ska inte underskattas. Precis som man alltid har gjort, gör man gemensam sak och hoppas hitta goda lösningar tillsammans.

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.