Neil McGuigan – med känsla för vin och smaker 

Vi är i London över dagen. Mycket för att besöka den årliga mässan London Wine Fair, men mest för att träffa den välkända och prisbelönta vinmakaren från landet down under, Neil McGuigan. Vi ses över en tre-rätters-lunch där vinet står i fokus.

Neil McGuigan

Det är en lång och framgångsrik familjehistoria vi får ta del av. Neil McGuigan själv har mer än 30 års erfarenhet av vintillverkning och familjen McGuigan från Hunter Valley, Australien, adderar ytterligare 40 år av kunskaper och erfarenheter av druvornas väg från klase till flaska.

– Welcome to the table. I hope you are thirsty!

Mr McGuigan utstrålar energi och entusiasm där han möter oss på The Melody Restaurant & Bar, döpt efter en av Englands populäraste biofilmer och med rykte om att servera utsökt mat och dryck.

Fyra gånger International Winemaker of the Year

Innan maten står på bordet blir vi bjudna på alkoholfritt vin, McGuigan Delight Moscato. Vin som har lanserats på den brittiska marknaden under våren och som följer konsumenttrenden att gärna välja vin till maten även om du inte vill ha alkohol i glaset.

– Vårt uppdrag är att producera kvalitetsvin för alla konsumenter, vilket även innefattar de som föredrar drycker med låg eller nästintill obefintlig alkoholhalt, säger Neil McGuigan, som tror att efterfrågan på den sortens dryck är här både för att stanna och växa.

Fingertoppskänslan och näsan för trender är några av faktorerna som gjort McGuigan Wines till några av Australiens absolut största och mest populära vinmakare samt dessutom en av de mest prisbelönta. Neil själv har belönats med den ärofyllda titeln ”International Winemaker of the Year” – hela fyra gånger, vilket gör honom unik. Ingen annan har förärats den titeln så många gånger.

Ett rätt häpnadsväckande och imponerade exempel på vintillverkarnas höga kvalitet och framgångar är 2012 års medverkan i tävlingen IWSC (International Wine & Spirit Competition), där McGuigan Wines deltog med 39 viner. Alla 39 belönades med medalj.

Alkoholfritt vin en ökande trend

– Världen behöver uppfriskande viner, säger Neil McGuigan och menar att vinet följer rådande mattrender.

– I Australien äter vi helst god, lätt och fräsch mat – precis som ni svenskar – och då vill man gärna ha viner som matchar den maten. Man vill kunna njuta av en måltid med god dryck och känna att man är en del av festen, även om man undviker alkoholen.

Vi förstår att det är en utmaning att göra alkoholfria viner med rätt balans, som känns fräscha och fruktiga. Utan att de upplevs som läsk. Vi får prova två sorters Moscato-viner, det vita Delight och Delight Rosé. Gjorda på fullmogna druvor med bevarad syra och inslag av tropisk frukt, fläder, citrus och persika. Den sprillans nya Delight Sparkling har försetts med bubblor och gör det hela ännu lite festligare.

– Den tuffaste utmaningen är att göra bra alkoholfria röda viner. Men vi kan göra det, säger Neil McGuigan och skrattar. Vi kommer att älska utmaningen!   

Black Label en röd succé

På tal om röda viner! Det är dessa som är McGuigan Wines riktiga flaggskepp. Som han själv säger, ”på 80- och 90-talet skulle alla dricka chardonnay och då bestämde vi oss för att go red”. Det röda vinet Black Label blev ett slags transition wine, där man skiftade färg, och idag är det vinet det mest och bäst säljande röda vinet i Australien.

– Jag kallar det ”the five o´clock red”. Passar utmärkt när du lagar middagsmat, och är ett vad många skulle benämna som ett väldigt lättdrucket vin.

Black Label har en mjuk stil av Cabernet Sauvignon, med dominans av svarta vinbär och plommon, sötlakrits och vanilj. Ett fylligt och smakrikt vin som inte upplevs för tungt. En skön mix av tanniner, syra och fruktighet skapar vinets karaktär.

Vi beställer mat, där valet står mellan allt från beef tartar, krabbsallad och tryffelpotatisfondant till ljuvlig sparris med spännande tillbehör till förrätt. Vi får prova vinhusets Bin 9000 Semillon, som är ett prisbelönat vitt vin, väl lämpat för lagring. Lunchen utökas med varmrätt, dessert, Hand Made Shiraz – och 150-dollar-vinet Philosophy. Vinet som enligt Neil McGuigan representerar visionen, styrkan och drivet hos vinmakarna och som även sammanfattar fyra generationer av familjen McGuigan´s vintillverkning.

– Vi är stolta över alla våra viner och har som ambition att få hundrakronorsviner att smaka som hundrafemtio. Men ska man utse en hjälte som har det där lilla extra, som alla har steppat upp lite extra för att skapa och som osar passion – då är Philoophy the one, säger Neil McGuigan med stolthet och ett brett leende.

 

Text: Marie Arpnäs

 

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.