Under vinmässan ProWein 2024 i Düsseldorf fick besökarna från hela världen sin första upplevelse av rött och vitt vin skapat under vägledning av en artificiell intelligens-bot kallad Chelaris.
Två viner, resultatet av ett omfattande samarbete mellan moldaviska vinmakare, tekniska experter och marknadsförare, presenterades för första gången i Wine of Moldova utställningsmonter. Vid en masterclass ledd av konsulten och författaren Robert Joseph den 10 mars, fick deltagarna en potentiell inblick i oenologins framtid – fusionen av mänsklig och artificiell intelligens. Två cuvéer (en röd och en vit) presenterades också för en global publik vid Moldovas monter, där deltagarna uppmanades att rösta efter att ha jämfört AI-vinerna med de mänskligt skapade. Majoriteten, 65%, blev förvånade över att lära sig att den vita vinen, en blandning av Feteasca Alb, Feteasca Regala och Viorica, hade skapats och blandats under instruktion från boten.
De flesta imponerades också av Chelaris Feteasca Neagra-röda, men en preferens framkom för Festeasca Neagra – Rara Neagra-blandningen skapad av projektets tekniska ledare Don Elizaveta Beanha.
De två AI-vinerna förpackades också med hjälp av AI-genererade etiketter som fascinerade många besökare. ”Moldavien visar att man inte bara har terroir och traditioner utan också en livlig vinteknologisektor som omfamnar innovativa teknologier. Moldavien håller på att bli en ledande vinproducent,” sa Robert Joseph.
Det här innovativa projektet leddes i samarbete med National Office of Vine and Wine (ONVV), som använde sofistikerade algoritmer för att stödja mänskliga beslut vid planering och genomförande av alla delar av produktionsprocessen: skörd, vinifiering, blandning, märkning och kommunikation. Det representerar en djärv vision för vinproduktionen på 2000-talet; en symbios av mänsklig intuition och AI-aktiverad precision. Moldaviens framtida vinproduktion kommer delvis att bero på detta växande partnerskap mellan vinodlings- och teknologisektorerna, när ömsesidigt gynnsamt samarbete låser upp nya möjligheter för framtida utveckling.
Diana Lazăr, projektledare för AI Wine, kommenterade: ”Ytterligare innehåll för detta projekt, inklusive marknadsföringsmaterial, genererades med stöd och vägledning från AI-verktyg.” En annan nyckelkomponent i projektet var skapandet av Chelaris, en AI-metamänsklig vinmakare som användes för att personifiera tekniken bakom den banbrytande artificiella intelligensen. Men de flesta människor vid mästerklassen och de som provsmakade vid standen föredrog i grunden mänskligt skapat vin, vilket understryker att AI ännu inte kan ersätta mänsklig expertis inom detta område.
Stefan Iamandi, direktör för National Vine and Wine Office, beskrev att Wine of Moldova fortsätter att styra en ambitiös plan för hållbar utveckling, med huvudaktörer som planerar att investera i nya vingårdar, ökad kapacitet och teknologisk innovation de kommande åren. Idag spelar vinindustrin en betydande roll i Moldaviens ekonomi, och bidrar med cirka 3% av BNP och 8% av totala exporten till överlevnaden för över 50 000 familjer på landsbygden.
ProWein 2024 såg besökare från hela världen njuta av en mångsidig tvärsnitt av moldaviska druvsorter och vinstilar, presenterade av 51 vinerier. Deltagarna inkluderade större producenter och några mindre, hantverksmässiga varumärken. Detta vackra land, beläget i hjärtat av östra Europa, har fått mycket erkännande för sina spännande viner och fantastiska terroirer. Hittills har moldaviska viner vunnit över 6 000 internationella priser från olika publikationer och respekterade organisationer. Men eftersom Moldaviens banbrytande AI-projekt fortsätter att elektrifiera den globala vin gemenskapen, kan det numret bara öka.