Alkoholgranskningsmannen fyller 15 år

Alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström anser att alkoholbranschen sköter sin reklam på ett ansvarsfullt sätt. Foto: Ronny Karlsson

I år fyller Sprit & Vinleverantörsföreningens och Sveriges Bryggeriers gemensamma initiativ Alkoholgranskningsmannen 15 år. Satsningen är en del av alkoholnäringens egenåtgärdssystem och har inneburit goda resultat. ”Under mina år har antalet anmälningar av alkoholreklam minskat, trots att mängden reklam har ökat”, säger Mattias Grundström som innehaft positionen sedan 2011.

Initiativet Alkoholgranskningsmannen lanserades 2006 med syftet att se till att företagen i alkoholbranschen håller en hög etisk nivå i all marknadskommunikation och att de följer riktlinjerna för marknadsföring som fastställts. En viktig del är att proaktivt förse medlemsföretagen med råd och rekommendationer – något som varit uppskattat.

– Jag upplever att vi har lyckats presentera reglerna så att medlemmarna förstår och accepterar vad som gäller. Likaså har det, ur ett preventivt syfte, varit framgångsrikt att medlemmar kan ringa och fråga om aktuella situationer som uppstår, säger Mattias Grundström.

En påtaglig förändring sedan starten är att sociala medier har blivit en allt vanligare annonseringskanal, inte minst till följd av att de ekonomiska trösklarna för att annonsera är lägre. En stor del av Alkoholgranskningsmannens uppdrag består också i att kontrollera att annonser i sociala medier är korrekta.

– Det svåra är många gånger att avgöra vad som är information och vad som är reklam. Svenska företag följer dock de regler och lagar som finns i väldigt stor utsträckning. Det märks att aktörer inom branschen är måna om att göra rätt, säger Mattias Grundström.

Från branschens håll ser man mycket positivt på det resultat som initiativet inneburit.

– Hittills är vi väldigt nöjda med det stöd som Alkoholgranskningsmannen inneburit för våra medlemmar men även för branschen i stort. Lagarna och reglerna är inte alltid lätta att tolka på egen hand, så möjligheten att kunna rådgöra med en expert har varit mycket uppskattad. Likaså har initiativet inneburit en extra trygghet i att vi som bransch följer befintliga bestämmelser, säger Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Pressmeddelande: 20210210 Sprit & Vinleverantörsföreningen

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.