TheFork lanserar initiativet «Back to the Restaurants»

Genom att inspirera fler människor att börja besöka restauranger igen vill TheFork stödja restaurangbranschen och dess ekonomiska återhämtning. Från den 17 september till den 17 november kommer kampanjen att erbjuda restauranggäster 50% rabatt på matnotan på över 250 deltagande restauranger runt om i landet. Syftet är att hjälpa restaurangerna att locka nya matgäster för att kunna återhämta sig ekonomiskt från den kris som drabbat hela branschen pga Corona-virusets framfart.

 “Back to the Restaurants” är höstens största gastronomiska händelse. Initiativet som tagits fram av TheFork kommer att äga rum mellan den 17 september och den 17 november i samtliga 22 länder där TheFork är verksamma. Fler än 10 000 restauranger kommer att erbjuda sina gäster 50% rabatt på matnotan genom sitt deltagande. Bara i Sverige kommer fler än 250 restauranger att delta, och målet med kampanjen är att stödja och lyfta fram svenska restauranger, samtidigt som restaurangbesökare får möjlighet att njuta av härliga middagar till ett väldigt förmånligt pris.

TheForks fokus har alltid varit att hjälpa restaurangpartners att öka sina bokningar, intäkter och att maximera sin verksamhet. De senaste månaderna har branschen genomgått en djupare nedgång än någonsin tidigare. Under Covid 19-krisen har TheFork genomfört en undersökning* som visade att 68% av TheForks restaurangpartners har en beläggning på mindre än 40% jämfört med innan krisen. Samma undersökning visar också att restaurangägarna anser att de åtgärder som skulle vara mest verksamma för att återigen fylla deras lediga bord är: (1) marknadsföring online, (2) TV-kampanjer, och (3) specialerbjudanden, och att tomma bord är det tveklöst mest kostsamma scenariot för en restaurang.

“Back to the Restaurants” 

Under “Back to the Restaurants” kommer TheFork att göra en omfattande marknadsföringsinsats för att ge deltagande restauranger ökad synlighet, locka fler gäster och därmed generera fler bokningar.

Syftet med kampanjen är att stötta branschen i sin helhet, och marknadsföringsinsatsen kommer inte bara att gynna de deltagande restaurangerna, utan även restaurangernas leverantörer och samarbetspartners. Därför har Beefeater London Dry Gin och Campo Viejo valt att stötta TheForks initiativ och därmed också hjälpa hela restaurangbranschen.

Förutom sponsorskapet av kampanjen så har man också tagit fram en skräddarsydd ”Back to The Restaurants” cocktail. LaFourchette 75 är den optimala drinken före middagen, den kombinerar en klassisk Beefeater gin sour drink med det omåttligt populära bubblet Campo Viejo Cava. Drinken kommer att finnas tillgänglig på utvalda restauranger som deltar i initiativet. Se recept nedan. 

 En kampanj som inspirerar människor till att äta ute – på ett tryggt sätt

Självklart är en förutsättning för att kunna locka människor tillbaka till restaurangerna att det ska kännas tryggt och vara säkert ur smittspridningssynpunkt. Något som TheFork tar på största allvar. Alla deltagande restauranger uppmanas av TheFork att se till att de följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer. På TheForks hemsida kan restaurangerna dessutom lägga upp detaljerad information om vilka säkerhetsåtgärder restaurangen har på plats.

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.