Hon håller i tyglarna bakom Dark Horse

Dark Horse Beth Liston
För Beth Liston handlar det om passion till hantverket.

Beth Liston skiljer sig förmodligen en del från andra vinmakare. Oftast växer dom upp med föräldrar som redan arbetar eller äger en vingård och förväntas att ta över, som varje generation alltid har gjort innan. Beth Liston på Dark Horse har en annan ingång, men passionen för vin är minst lika stor. 

Vilket även gäller för Dark Horse och redan från starten 2010 var tanken att alltid skapa ett vin som ska smaka mer än vad det kostar. Och nu tio år senare kan man visa upp fler viner som ligger över 90-poäng, men inte sticker iväg i pris utan ligger runt hundralappen.

Vem är Beth Liston? 

Hennes intresse för vin startade redan under college då hon arbetade extra i ett provsmakningsrum under studietiden. Det var här hon förälskade sig i hantverket, som ligger bakom ett vin, och efter hennes studier startade en resa som tog henne jorden runt i jakten efter att själv lära sig hantverket och ta henne till platsen hon är idag. Efter några år med olika jobb inom vinbranschen återvände hon till skolan för att utbilda sig inom livsmedelsbranschen med fokus på oenologi – läran om vin och dess tillverkning. 

Därefter började hon arbeta igen och redan från start har hon hämtat inspiration från omgivningen. Allt från resor till trender inom öl- och cocktail branschen. 

Kalifornien är den delstat som producerar mest vin i hela USA och Central Valley räknas till en av de tre regioner på den amerikanska västkusten som är viktigast och här produceras ett par av världens bästa viner. Här ligger Lodi och härifrån plockas druvorna till Dark Horse. 

Dark Horse Zinfandel 2017, art.nr 4645, pris 99 kronor

Från San Francisco är det ungefär en och en halvtimmes bilfärd rakt in i landet innan du når Lodi och fortsätter du resan når du tillslut den kända skidorten Tahoe. Det som skiljer sig från Napa och Sonoma är att Lodi inte påverkas av dimman från Stilla havet som kyler ner dessa områden. Här är det floderna som reglerar temperaturen med hjälp av smältvattnet från Sierra Nevada. Jordmånen är sand och granit. Landskapet är platt och det finns en del likheter med Puglia i Italien. Från Lodi kommer fruktiga och fylliga viner som både kan vara högkoncentrerade och samtidigt med mjuka tanniner och druvan som dominerar är Zinfandel. Här finns vingårdar som har över 100 år på nacken och flera av vinstockarna är över 30-40 år gamla. 

Med dessa förutsättningar är det inte svårt att förstå varför Dark Horse kan producera bra viner varje år och när man la grunden för att producera sina viner började man med det mest väsentliga – druvorna. Tidigt såg man till att endast jobba med vingårdar som producerade det bästa druvorna som kunde erbjudas i området och det var även här som Beth Liston kom in i bilden. Redan från början var det hennes passion och experimentlusta som la grunden till vinerna. Hon fortsätter att både utveckla och experimentera med druvor, vingårdshantering och framställningen av vin. Allt för att hela tiden bli bättre och utveckla Dark Horse. Inspirationen hämtar hon även från sina och familjens resor runt om i världen, där konst tillsammans med kultur och ett stort intresse för mat ligger till grund att alltid vilja leverera ett vin som håller hög kvalitet och som konsumenterna ska återkomma till. 

Hon förälskade sig i hantverket

Idag använder man man modern teknik, men fortfarande provsmakas vinet över 100 gånger under hela processen för att garantera att det ska hålla samma höga kvalitet som åren innan. 

Zinfandel som är nära besläktad med den Italienska druvan Primitivo, har blivit en populär druva här hemma i Sverige är ingen tillfällighet då den faller många i smaken med sin fruktighet och lite högre alkoholhalt eftersom druvorna få mogna lite längre i ett varmt klimat och kan uppfattas som lite sötare i paletten. Dark Horse Zinfandel som finns på Systembolaget såg dagens ljus i hyllorna 2016 och har en generös smak av björnbär, blåbär, choklad och inslag av fat. Det passar utmärkt till höstens lamm eller bara njuta av som ett sällskapsvin.

Dark Horse Rosé, art.nr 2436, pris 59 kronor

I somras lanserade Dark Horse en produkt som väckte mångas intresse – Dark Horse Rosé på 37,5 cl burk. En annorlunda förpackning som fick flera att höja på ögonbrynen, men helt i linje med Dark Horse och deras innovativa miljöarbete. Eftersom produkten oftast konsumeras utomhus och hänger med i picknickkorgen är det inte svårt att förstå hur man tänkt. Behövs en glasflaska för en dryck som är tänkt att konsumeras direkt? Plus att det är positivt för miljön. Troligtvis kommer vi få se mer burkviner i framtiden. 

Beth Liston kommer att fortsätta utvecklas och inspireras av sin omgivning och med en son på tre år, som kanske blir den där generationen som tar över efter sina föräldrar, är arbetet med miljöpåverkan minst lika viktigt som arbetet i vingården. ‘

Allt hänger ihop.

Text: Mats Garb

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.