Kafferapporten 2025 berättar om svenskens kaffevanor

Kafferapporten 2025, den andra upplagan av Sveriges största kafferapport som presenteras av Kafferosteriet Löfbergs visar att 73 procent av kaffedrickarna väljer bryggkaffe. Det är en omfattande kartläggning av svenskarnas kaffevanor, där över 3 000 svenskar har intervjuats av Kantar Media.

– Undersökningen bekräftar att kaffe är en nationaldryck i Sverige, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs.

8 av 10 dricker kaffe – en kopp bryggkaffe på morgonen är favoriten
Kafferapporten visar att 8 av 10 svenskar dricker kaffe regelbundet, och att bryggkaffe är den absoluta favoriten. Hela 73 procent av kaffedrickarna svarar att det är bryggkaffe man dricker oftast. Snabbkaffe som är tvåa på listan kommer bara upp i 7 procent.

Det är också tydligt att morgonkaffet betyder extra mycket. Enligt 69 procent är det den viktigast koppen på dagen. Morgonen är också den tid då flest tar dagens första kopp. 55 procent börjar dricka kaffe innan kl. 8, och 95 procent innan klockan 12.

Resultat i urval:

  • 77 procent av svenskarna dricker kaffe regelbundet

Av kaffedrickarna anger:

  • 73 procent att de oftast dricker bryggkaffe.
  • 69 procent att de tycker att morgonkoppen är viktigast.
  • 69 procent att de föredrar sitt kaffe mycket eller ganska starkt.
  • 57 procent att de skulle ha svårt eller mycket svårt att sluta med kaffe. För öl är siffran 20 procent och för läsk 11 procent.

Regionala skillnader: Flest kaffedrickare i Mellersta Norrland
Det omfattande intervjuunderlaget gör det möjligt att bryta ner siffror på länsnivå. Här framgår flera intressanta regionala skillnader i kaffevanor:

  • I Mellersta Norrland finns flest andel kaffedrickare. Här dricker 84 procent kaffe regelbundet.
  • Störst andel stordrickare hittar vi i Västernorrland. 6 procent av kaffedrickarna dricker 7 eller fler koppar om dagen.
  • Morgonkaffet är extra populärt i Löfbergs hemlän Värmland. Här säger 84 procent att morgonkoppen är dagens viktigaste.
  • Uppsala och Halland ligger i topp när det gäller hur många som gillar starkt kaffe. Här svarar 76 procent att kaffet ska vara mycket eller ganska starkt.
  • I Stockholm hittar vi flest som tycker att arbetsgivaren ska bjuda på kaffe: 93 procent jämfört med 88 procent i riket som helhet.

Hela rapporten går att läsa här

Om undersökningen
Undersökningen som ligger till grund för Kafferapporten genomfördes av Kantar Media (Sifopanelen) under perioden 5–14 juni 2024. Totalt intervjuades 3 905 personer, varav 3 019 kaffedrickare, i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval, och det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel.

Tips på kaffedrinkar hittar du här

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.