Systembolaget inför förbetalning på beställningssortimentet

Sedan den 11 september har Systembolaget infört förbetalning när man handlar produkter i beställningssortimentet och det har lett till en hel del diskussioner hos kunderna. Under den första perioden gäller det antal utvalda butiker och regioner för att sen successivt utökas under hösten.

Invändningarna handlar främst om att det kan vara fel årgång när man hämtar ut sina produkter. På Systembolagets sajt är det inte alltid rätt årgång som anges och istället för en Barolo från 2016, för att ta ett exempel, kan det hända att importören bytt årgång till 2017 utan att det uppdaterats på sidan.

Anledningen till bytet enligt Systembolaget handlar om att man vill närma sig hur andra e-handelsföretag hanterar sina beställningar, där de flesta ta betalt innan de skickas.

Betalning sker antigen genom swish, kontokort eller direktbetalning via länk eller tjänsten Trustly. Frakten till butik är gratis.

Förbetalning kommer utökas under hösten 2023 och i början av november ska det innefatta hela Sverige. Fortfarande har man 30 dagars öppetköp och fri retur.

Utöver införandet av förbetalning har Systembolaget även tagit bort plastpåsarna i sina butiker och möjligheten att skicka produkter ur tillfälliga sortimentet mellan sina butiker.

4 Kommentarer
  1. Gjorde en beställning (två flaskor á 119 kr) den 24 augusti och tvingades betala förskott, så det infördes alltså något tidigare än från 11 september.

    1. Hej! Stämmer att man gjort försök under en period på ett antal butiker runt om i Sverige, men från den 11 sep sjösatte man det på riktigt. Mvh Mats/Vinsider

  2. Kan det även innebära krav på korta leveranstider och att varor som ej hämtats ut inom 14 dagar inte kan skickas tillbaka?

    1. Hej! Vet faktiskt inte. Leveranstiden fortsätter nog som vanligt och gällande retur så gissar jag att den kanske förlängs eftersom man betalt för varan. Ska kolla upp det!
      Mvh Mats/Vinsider

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.