Nytt samarbete mellan MatHem och Winefinder samlar mat och vin på en och samma plats. Syftet är att spara tid åt kunderna och minska distributionens påverkan på miljön.
Livsmedelsdistributören MatHem och nätvinhandeln Winefinder påbörjar nu ett distributionssamarbete. Det är en logistiklösning som dels syftar till att förenkla för kunderna dels till att minimera miljöpåverkan genom gemensamma transporter.
– MatHem är en naturlig samarbetspartner för oss då de är marknadsledare inom sin kategori, har lång erfarenhet och en liknande målgrupp som gärna kombinerar mat med dryck, säger Robert Henrysson, marknadschef på Winefinder.se.
Syftet med samarbetet, förutom att vara en distributionslösning, är att förenkla för kunderna genom att spara tid och samla mat och vin på en och samma plats. Detta innebär att MatHems kunder kan beställa vin samtidigt som de lägger sin matbeställning. Leveransen begränsas till två gånger i veckan, onsdagar och lördagar och kräver minst två dagars framförhållning.
– Vi utvidgar bara vårt redan befintliga erbjudande. Rent tekniskt är det ingen skillnad. MatHem säljer mat och Winefinder säljer vin. Skillnaden är att kunden kan samla allt under en och samma beställning och sedan få varorna levererade samtidigt, säger Tomas Kull, VD på MatHem.
MatHems transportörer i egna bilar har sedan länge utbildats i säkerhetsfrågor och har lång vana av att ID-kontrollera mottagare av deras varor. Winefinder meddelar att de dessutom förstärker detta genom noggrann ålderskontroll även vid köptillfället, allt enligt rådande svensk alkohollagstiftning.
Text: Sarah Djerf
Läs även:
Anmälan av nätvinhandel startar alkoholpolitisk debatt
Livets Goda inleder samarbete med Winefinder
Inlägget Winefinder i nytt samarbete med MatHem dök först upp på World of Wine.