Ett rosa, bubblande entreprenörskap firar 200 år

Änka, entreprenör och affärskvinna. En omöjlig kombination på 1700-talet. Men Nicole Clicquot-Ponsardin var en normbrytare och gick sin egen väg. Det tackar vi för. I år firar Veuve Clicquot 200 år, för utvecklingen av roséchampagne.

Text: Eva Rydinger

Många stora genombrott och nyskapelser börjar med ett misstag. Champagnen är ett sådant. Det var på 1600-talet som vitt vin från Champagne kunde skumma på grund av efterjäsning i buteljerna. Detta skönhetsfel kom snart att uppskattas till vinmakarnas ursinne. Men trots ett starkt motstånd blev mousserande Champagne succé bland adeln.

Men det skulle dröja ytterligare hundra år – 1772 – innan det vi känner idag som Veuve Clicquot, slog upp sina portar till vinhuset i Champagne. Idag är det ett av de största champagnehusen i världen, och uppfattas som kanske det mest ansedda och exklusiva, tack vare sin strävan efter perfektion, vilket aldrig har tummats på.

Änka, entreprenör och affärskvinna

Men Veuve Clicquot framgångssaga hade aldrig varit utan änkan Clicquot-Ponsardin och hennes utsökta näsa för Champagne och affärer. Och detta, den tidens konventioner till trots. Madame Clicquot hade ett stort intresse för champagne och tog över den avlidne makens affärer. Från och med 1806 var det hon som utvecklade firman, som kom att växa från en liten, lantlig rörelse till det världsomspännande champagneimperium vi ser idag. Linda Hellman, Brand Manager, Moët Hennessy:

– Nicole Clicquot-Ponsardin var en normbrytare. Hon blev änka vid 27 års ålder. Hon var singel, ensamstående mamma, affärskvinna och entreprenör, vilket på den tiden var helt unikt. Ja, om allt hade varit som vanligt hade hon gift om sig, tagit ett steg tillbaka och låtit 1700-talet ha sin gång där förmögna kvinnor höll sig i bakgrunden. Men tack och lov för dagens champagneutbud vågade hon gå sin egen väg, säger Linda Hellman.

Ny framställningsmetod

En av framgångarna stavas remuage där Madame Clicquot utvecklade en ny metod för att få bukt med fällningarna som uppkom i buteljerna. Under ett antal år lyckades Madame Clicquot hemlighålla metoden, som innebar att flaskorna sakta vändes för att få ut jästfällningen ur vinet. Detta blev sedan standard för Europas andra vinhus.

Champagne på export

Madame Clicquot nöjde sig inte med Frankrike som marknad utan ville erövra världen. Hon lär ha sagt hon ville att deras champagne skulle rankas som etta, från New York till Saint Petersburg. Redan 1772 var hennes svärfar först ut bland champagnehusen, med att låta drycken gå på export till Italien. Exporten fortsatte och år 1814 lyckades Madame Clicquot dessutom skicka viner till Ryssland. Soldaterna öppnade flaskorna med sina svärd och sabrering som begrepp myntades.

– Tack vare att Madame Clicquot var noggrann och sparade alla fraktdokument har man kunnat följa hur hon utvecklade sina exportaffärer, och la land efter land under sig. Under en period var man till och med hovleverantör till Sverige. I ett arkiv i Reims finns dokumentation sparade från 230 år. Det finns både recept och brevväxling som berättar hennes historia, berättar Linda Hellman.

Den gula etiketten – ett signum

I Sverige går Veuve Clicquots flaggskepp under namnet Gula änkan, även kallad Yellow Label. Den första gula etiketten utvecklades för Storbritannien år 1877. Greppet togs för att urskilja deras torra viner från de vanliga, lite sötare champagnerna. Initiativet föll väl ut och blev sedan etablerat på alla marknader. I princip har den gula etiketten varit oförändrad sedan 140 år tillbaka.

Gult och rosa – framgångens färger

Ja, Veuve Clicquot har gjort hela världen lite gulare med sin närvaro på alla kontinenter. Men det finns också en annan färg som har gett Veuve Clicquot sin stjärnglans, och den är rosa. I år är det 200 år sedan Madame Clicquot skapade sin berömda roséchampagne som är ännu ett exempel på hennes normbrytande affärsmannaskap.

– Madame Clicquot är upphovs­kvinnan till alla typer av roséchampagne som vi dricker idag. Fram till år 1818 hade man skapat roséchampagne genom att färga den med fläderbär. Det var inget som imponerade på Madame Clicquot. Istället valde hon att blanda rött vin med vitt. Och Veuve Clicquot Rosé har ju blivit nästan ikoniskt, säger Linda Hellman.

Tio källarmästare under 244 år

Veuve Clicquot har aldrig gett vika för tillfälliga trender. Kanske är det därför som champagnehuset bara har haft tio källarmästare under sina 244 år. Idag är det Dominique Demarville som ansvarar för de unika bubblorna.

– Vi producerar än idag vår roséchampagne precis så som Madame Clicquot gjorde för 200 år sedan. Det traditionella tillvägagångssätt tillåter oss att skapa roséviner som är precisa och fulla av intensitet och elegans, säger Dominique Demarville.

Idag firar Veuve Clicquot Rosé 200 år

För att hylla och fira 200 år av Madame Clicquots rosa framgångssaga lanserar Veuve Clicquot en specialdesignad flaska Veuve Clicquot Rosé. Man har också tagit fram en unik jubileumsförpackning, utformad som en födelsedagstårta. Själva tårtan är skapad av målarburkar, som enkelt görs om till en ishink när man lyfter på tårtans olika våningar.

– Målarburkarna symboliserar att Madame Clicquot blandade vitt vin med rött för att skapa den första, blandade roséchampagnen. Med våren på ingång vad passar då bättre än en härlig fyllig roséchampagne tillsammans med tonfisk, carpaccio, kalv eller anka. Eller varför inte bara som den är för en härlig vår- och sommarkväll, avslutar Linda Hellman. 

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.