Agitator fortsätter att tänja gränser

Agitator Whiskymakare inleder det nya året lika offensivt som tidigare. Efter lanseringen av sin nya limiterade whisky Argument: Sweet Toast, blir företaget det första destilleriet i Sverige att ta bort yttre förpackningar på de flesta av sina produkter. Detta i linje med EU:s förväntade direktiv rörande onödiga förpackningar för att hantera det växande avfallet.

– Vi vill ha låg miljöpåverkan och reducerar därför antalet förpackningar. För oss finns ingen anledning att vänta på att en lag ska träda i kraft, vi väljer att agera redan nu. Det enda vi bryr oss om är hur själva whiskyn smakar och att vi tar ansvar för att minska klimatavtrycket hela vägen fram till provsmakning, säger Oskar Bruno, destillerichef på Agitator.

Sweet Toast – ljust, lätt, sött och rostat

Nya Agitator Argument: Sweet Toast kommer endast att säljas under en månads tid, från den 29 januari fram till den 29 februari 2024 och är en riktig utmanare. I produktionen har Agitator använt sig av fat gjord på ny amerikansk ek som är rostade på ett sätt som framhäver det söta i träet – en så kallad Sweet Toast. Produkten finns att beställa via Systembolaget.

– Vi har lagrat Sweet Toast på sauternvinstunnor för att låta det franska dessertvinet ge mjuka inslag på drycken. Allt som allt ger det en inbjudande whisky som passar perfekt till lite krämigare ostar eller en kaffe på maten. En skål för det ljusa, lätta, söta och rostade helt enkelt, säger Oskar Bruno.

För att fira utfasningen kommer produktens ytterförpackning att innehålla en personlig hälsning från destilleriets chef, Oskar Bruno, via en QR-kod på baksidan.

Om Argument: Sweet Toast:

Artikelnummer: 8571901
Procent: 46 %
Smaker: Vanilj, honungsmelon, ananas, mango och mandarinzest, apelsinchoklad, marsipan
Volym: 70 cl
Pris: 649 SEK

Försäljningsperiod: 29 januari-29 februari 2024
Finns att beställa på Systembolaget

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.