Billigare säljer bättre på Systembolaget

Idag släppte Systembolaget sin delårsrapport över det tredje kvartalet och trots att volymförsäljningen minskat med 3 procent har nettoförsäljningen ökat marginellt jämfört med samma period förra året.

Minskningen i volym har delvis med att kunderna handlar något färre och billigare varor fördelat på fler köptillfällen.

– Vi fortsätter att utveckla ansvarsfull försäljning genom bästa service, ett sortiment för alla och med ansvar för människa och miljö. Exempelvis kan man numera legitimera sig digitalt med BankID i våra butiker och vi erbjuder digital rådgivning om alkohol och hälsa. Fler kunder använder vår digitala service före, under eller efter sitt köp och därför arbetar vi ständigt för att stärka den digitala kundupplevelsen, säger Ann Carlsson Meyer, VD för Systembolaget.  

Resultatet i korthet

  • Nöjd Kund Index uppgick till 80,0 (80,7).
  • Ålderskontrollen uppgick till 97,0 (96,6) procent.
  • Systembolagets försäljningsvolym uppgick till 147,3 (151,8) miljoner liter.
  • Nettoomsättningen ökade till 9 770 (9 605) MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till 182 (230) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 173 (172) MSEK.

– Rörelseresultatet visar på en minskning med 48 MSEK (-21%) jämfört med samma period förra året. Resultatet påverkas av ett lägre bruttoresultat kopplat till nya köpmönster och reviderade påslag från vår finansieringsmodell samt högre försäljningskostnader drivet av inflation. Periodens resultat är i linje med föregående år stärkt av ett positivt finansnetto. Utfallet taktar väl i förhållande till de ekonomiska ägarmålen, säger Merlin Poljak, verksamhetsområdeschef Affärssupport på Systembolaget. 

Systembolagets delårsrapport för januari-september 2023 finns att läsa här.

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.