Hur stärker man sitt varumärke som vinproducent?

Som vinproducent gäller det allt mer att hitta nya vägar och sticka ut för att få konsumenterna nyfikna. Under en lång tid tillbaka har det populära trälådan varit en stark kandidat för att marknadsföra ett vin eller öka försäljningen och genom den vägen gå från att ligga i beställnings sortimentet till fasta sortimentet. Nu har Systembolaget plockat bort den möjligheten och nu får man hitta andra metoder. Ett sätt att marknadsföra sitt vin och öka konsumentens medvetenhet kring vinproducenten är att använda sig av tryckt marknadsföring såsom flaskhängare, flaskkragar och flaskstickers med information.

Idag finns det en mängd varianter och möjligheter för att bygga och skapa varumärkeskännedom genom trycksaker. Dagens konsument är allt mer medveten och att då kunna ge eller berätta mer om vinet med hjälp av en flaskhängare är ett enkelt sätt för vinproducenten att få fram sitt budskap.

Möjligheterna finns även för restaurangerna att tydligt visa vilket som husets vin, land, druva eller region genom att använda till exempel en flaskhängare eller en tillfälliga flaskkragar där man synliggör ursprunget.

Att skapa igenkänning för sitt varumärke ökar också möjligheten att konsumenterna köper ens vin vid nästa tillfälle om man har fått en positiv känsla för vinproducenten. Idag är det över 50 procent av alla konsumenter som går in på Systembolaget för att handla som avgör sitt inköp på etikett. Har man gett dessa en möjlighet att koppla sitt varumärke genom en story eller logo till en flaska så ökar också chansen till ett köp av produkten. Även det faktum att man som konsument kan plocka av flaskhängaren och spara för att minnas vilket vin man drack på restaurangen, utlandsresan eller på senaste festen.

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.