
Nu lanserar artisten Titiyo sitt egna vin, men det är är inget ”kändisvin” och det är ingen ny cava eller box som massproduceras. Utan ett projekt som speglas av lust och där hantverket och detaljerna står i fokus. Endast 550 flaskor finns av det orangea och röda vinet tillsammans. När det är slut är det slut.
Allt startade för ett par år sedan när Titiyo fick upp ögonen för naturviner och framförallt var det dom orangea vinerna som hon fastnade för. Hon märkte det tydligast genom att hon blev snål när hon skulle bjuda på vin hemma.
– När jag lyckades haffa några flaskor kunde jag sen stå hemma och titta på dom, för att sen ställa undan dom och ta fram något helt annat om vi skulle ha gäster. Jag ville helt enkelt ha dom för mig själv, säger hon med ett skratt.
Hon kände att det var något speciellt med det här vinerna och hon började rynka på näsan och tacka nej till andra viner som erbjöds. Hon kunde inte riktigt förlika sig med hur dom skulle smaka i jämförelse med de orangea och kunde nästan känna innan hur huvudvärken skulle komma.
Vinintresset har alltid funnits där, men man kan säga att naturviner öppnade upp intresset till något mer och större. Tidigare var det mest rekommendationer och säkra kort. Som ofta följdes av huvudvärken dagen efter. Hon erkänner att det blev en del ”sylt” viner med mycket sötma och fruktighet tidigare. Lättdruckna viner som är gjorda och mer eller mindre beställda av Systembolagets inköpare. Idag är syltburkarna passé.
Och som många andra kända personligheter och artister har frågan redan kommit tidigare från importörer om att göra ett vinsamarbete. Titiyo har aldrig känt att dessa varit aktuella och gör hon något ska det kännas hundra procent äkta. Att göra ytterligare en box eller någon cava är inte aktuellt.
Hösten 2022 satt hon på vinbaren Ambar på Tomtebogatan i Vasastan i Stockholm och endast jobbar med naturviner. Hon var en återkommande gäst och när Damon Young, som häller vin i baren och är en av ägarna, hörde om Titiyos vinintresse för orangeviner föreslog han att hon skulle träffa Pernilla Nilheim som är importör och jobbar med italienska naturviner. Sagt och gjort blev det en date mellan de två och det klickade direkt vid första mötet. Båda kände att dom ville göra något tillsammans och definitivt inget vanligt kändisvin, utan något på riktigt. Något unikt och som aldrig gjorts tidigare. Pernilla visste direkt vilken producent dom skulle samarbeta med och föreslog att dom skulle ta sig till Umbrien i mellersta Italien så snart som möjligt. Här fanns nämligen producenten Colbacco, som består av fyra speciella vinmakare och som endast producerar naturviner och som Titiyo beskriver som ”Supernördiga” men samtidigt helt uppfyllda av filosofin kring det ekologiska och hur allt i naturen ska fungera tillsammans som i en cirkel. Här är det hundra procent fokus på hantverket bakom vinerna som produceras – allt från odling utan utan några bekämpningsmedel till att druvorna handplockas och hur man ser efter vingårdarna. Och vinerna som produceras speglar framförallt årgången och platsen.
Ganska snabbt fann man ett orangevin på druvan Pino Grigio från 2021 som redan låg på ett litet Barrique ekfat och när Titiyo fick prova vinet visste hon att det här var exakt det hon ville ha. Här fanns solen, de nypressade solmogna aprikoserna. Och ett vin som kommer utvecklas för de med tålamod. Det enda hon behövde göra var att buteljera det själv på flaska. Sen var det klart.
När det kom till det röda vinet blev hon mer involverad i processen och var delaktig i blandning av druvorna som vinet består av – Merlot, Sangiovese och Trebbiano. Två blå druvor och en grön. Druvorna hade skördats sent i augusti samma år 2022 och vinifierade sedan separat i ståltank. Blandningen tillsammans med Colbacco gjordes i maj 2023 och efter buteljeringen har det fått vila på flaska fram tills nu. Resultatet är ett ungt, josigt, svalt och friskt vin som ska drickas lite lätt nedkylt och nu.
Utöver vinerna har det också handlat om detaljerna, som till exempel etiketterna. Titiyo kände snabbt att hon ville ha den blomma som pryder ett av hennes skivomslag och formgavs av formgivaren Björn Kusoffsky, vilket även resulterade i ett guldägg när det begav sig. Blomman består delvis av hennes tumavtryck och hon tog kontakt igen med Björn för att fråga om han ville göra etiketten till vinet.
– Han svarade med att det saknades en vinetikett på hans CV och tog gärna på sig uppdraget och den här gången skulle det även bli ett ”riktigt” tumavtryck. På varje etiketten saknas ett ”blad” och där kommer jag att sätta mitt tumavtryck personligen på varje flaska. Som en signering, förklarar Titiyo. Jag vill att det ska känna exklusivt och så handlar det om detaljerna, fortsätter hon.
Nu är det några veckor till lanseringen och Titiyo ser verkligen fram mot den med spänd förväntning. Hon och Pernilla har blivit vänner under resan som tagit henne från vinbaren i Vasastan till Umbrien i Italien och hon känner att hon vill lära sig ännu mer om vin. Hon har fått massa kunskap och även en annan syn på Systembolaget och hur det fungerar.
– Jag känner mig fortfarande helt ny i det här men jag lär mig hela tiden nya saker och vem vet var det här tar vägen, säger hon med ett skratt. Men jag önskar att personligheter som Pernilla, som verkligen brinner för det hon gör, fick en större möjlighet att sälja sina viner. Visste du till exempel att det sitter EN person som köper in viner från HELA Italien, säger hon lite förvånat. Hur är det ens möjligt, säger hon med ett skratt.
Nu väntar ett par gig och sen är det dags att lägga till en ny erfarenhet på sitt CV – vinmakaren Titiyo.
Så Come along om du hinner lägga vantarna på en låda när det släpps, annars få du ta dig till vinbaren där allt startade. Kanske får du chansen att prova vinet med Titiyo om du har tur.
Vinerna kommer finnas på Systembolaget beställningssortiment från den 4 september och det kommer endast att gå att köpa en låda Titiyo Duett som består av Titiyo ROTT och Titiyo ORANGE. Priset landar på 798 kronor per låda. Art.nr. 5447709