Hur mycket vin är för mycket?

Med vinet bubblar sanningen ut, in vino veritas. Så är det för många och då kan det vara bra att veta hur mycket vin som blir för mycket. Hur mycket vin som är bra att dricka är en het potatis. I Sverige drack vi enligt Systembolagets statistik år 2018 i genomsnitt 1,75 flaskor vin per vecka. Men det är ett genomsnitt, det är långt från alla som får i sig så mycket vin regelbundet.

För mycket av det goda är aldrig bra

Innan vi ser på hälsoeffekter av att dricka vin kan det vara klokt att tänka på visdomen att det inte är bra med för mycket av någonting. Du bör spela på casino med en hållbar budget och inte överdriva på slotsen. Du bör borsta tänderna men inte för ofta för att inte slita ut tandkött och emalj. Du bör träna men inte varje dag, och du bör njuta av livets goda som gott vin men inte hela tiden.

Men vem avgör vad som är för mycket av det goda? Det här kan vara något av ett krux. Om du inte själv har förmågan att inse hur mycket som är för mycket får du eventuellt se till vetenskapen. Reglera ditt vinintag efter vad som är hälsosamt enligt senaste forskningen…

Hälsofördelar med vin?

Det är faktiskt inte dumt att dricka vin. Det har ämnen som är bra för din kropp som till exempel antioxidanter. Nu finns det lite olika typer av vin och generellt kan det vara så att vinerna som är lite sötare inte är rekommenderade att dricka lika ofta som de som inte innehåller lika mycket socker.

Men det finns faktiskt en rad hälsonyttor som du kan få med ett glas vin. Rött vin har ämnet resveratrol som anses verka antiinflammatoriskt och vara bra för korttidsminnet. Den del av hjärnan som styr inlärning och minne stimuleras av detta ämne. Det är alltså inte så dumt att dricka ett glas rött inför kursen online. Men om du tar flaskan med dig till den lokala kursen kanske andra deltagare kommer att börja snegla på dig.

Andra spännande hälsofördelar som har upptäckts är:

  • Fin hy – Reservatrol kan också vara en hjälp för hyn och motverka acnen. Ämnet kan nämligen hämma utvecklingen av de bakterier som orsakar acne. Dricka alltså inte bara för livet och minnet av det. Drick för skönhetens skull!
  • Minskad risk för leversjukdom – Förutsatt att du dricker en lagom mängd vin per vecka kan detta motverka utveckling av fettleversjukdom. Den här sjukdomen orsakas inte av alkohol och är den vanligaste formen av leversjukdom i västvärlden.
  • Fina tänder – Du bör kanske dricka med sugrör för att inte missfärga dina tänder med rödvinet. Men precis som att du kan få finare hud då bakterier hämmas kan du få bättre munhälsa av vinet. Bakterier som kunde ha orsakat till karies blir färre.
  • Ingen depression – När du dricker ett glas vin känner du dig avslappnad och kanske också lite gladare. Det finns till och med studier som visar att några glas vin i veckan kan motverka depression. Risken för att du drabbas av klinisk depression tycks minska om du dricker vin regelbundet.

 

Är vin nyttigt?

Studier som visar att rött vin kan motverka leversjukdom talar om ett glas om dagen. Det finns andra studier som menar att det kan behövas mer. Men gemensamt för de studier som ser goda hälsoeffekter av vindrickande är att du bör få i dig minst två glas per vecka.

Om du dricker vin till helgen kan du alltså se till att det blir minst två glas. Du kan också välja att sprida ut drickandet över veckan och ta ett glas var eller varannan dag. Det är möjligt att det ger en bättre effekt. Särskilt om du dricker rödvin och vill få i dig reservatrol regelbundet.

Hur mår du av vinet?

Studier som visar att du kan få jämnare blodsockernivåer såväl som starkare immunförsvar av att dricka vin kanske ger dig anledning till att ta ett glas varje dag. Men till syvende och sist bör du fundera lite på hur du upplever din vinkonsumtion.

Om du mår bra av viner och inte får problem med huvudvärk eller svårigheter att fungera på jobbet ligger du antagligen på en vettig konsumtionsnivå. Om du märker att du inte kan hoppa över några dagars vindrickande är det kanske dags att fundera på vad det beror på.

Precis hur många glas vin du bör dricka är en individuell fråga. Men det finns gott om stöd i vetenskapen för att det kan vara bra att dricka precis så som du gör nu!

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.