Lars Wallin skapar ny etikett åt Enzo Bartoli Rosato

Foto: Hampus Forssander

Lagom till vårens intåg lanserar Lars Wallin och Enzo Bartoli Rosato ett samarbete där rosévinet draperats i couture. Den internationellt erkände modeskaparen har formgivit ett nytt visuellt uttryck för det populära rosévinet samt designat en rosaskimrande couture-klänning som kommer att bäras vid utvalda tillfällen. Klänningen kommer senare att auktioneras ut. Den limiterade upplagan av Enzo Bartoli Rosato finns på Systembolagets hyllor från 9 april.

Det har gått fem år sedan Lars Wallin träffade Enrico Gobino, marknadschef på MGM Mondo del Vino och producent av vinerna från Piemonte, signerade den mytomspunna Enzo Bartoli. Drömmen om att förena sina passioner för mode och vin har funnits med från första mötet och har resulterat i såväl vängruppen ”Friends of Enzo” som det aktuella samarbetet med Enzo Bartoli Rosato.

– Det har varit väldigt roligt att få göra det här unika samarbetet tillsammans med mina vänner Enrico Gobino och Andreas Wickman på Lively Wines, och att jag fick möjligheten att göra min tolkning av rosévinet i form av en couture-klänning av de finaste italienska tygerna. Klänningen får även ett band med texten *Fabulous in rosé * Enzo Bartoli* Edizione Lars Wallin* Suddenly the world seems to be such a perfect place*. Etiketten ger känslan av att tyget är draperat runt kanterna och flaskan har fått en vacker kork av glas. Vår tanke är att man ska kunna återanvända flaskan, säger Lars Wallin.

EN TOLKNING AV ROSÉSÄSONGEN
Couture-klänningens och den nya etikettens former och visuella uttryck är en symbol för Lars Wallins tolkning av Enzo Bartoli Rosato och rosésäsongen. Här syns kvinnlig edge med attityd, somriga toner och lätta transparenta material. Den rosa klänningen är en smokingklänning med släp. Lager på lager av sidenorganza och tyll, där grunden är en skimrande siden-charmeuse med invävda silvertrådar som skapar en metallisk effekt. Tygerna är producerade av den anrika texttillverkaren Canepa vid Comosjön, som också var platsen där fotograf Hampus Forssander tog de vackra stämningsfulla bilderna.

– Vi är mycket stolta över våra viner och våra trogna vänner ”Friends of Enzo”. Därför är det extra roligt att Lars, som känner oss och våra viner så väl, har gjort sin tolkning för årets limited edition, säger Enrico Gobino.

Enzo Bartoli Rosato 2023
Lansering på Systembolaget. 9 april, artikelnummer: 77940, pris: 139 kronor, volym: 750 ml, alc: 12 %.

OM LARS WALLIN
Lars Wallin är en av våra största klädskapare. Han är känd för sina couture-klänningar i exklusiva material som bärs av svenska och internationella kungligheter, artister och celebriteter. Lars signaturstil sammanför tidlös design med high fashion, och hans kreationer är mer som konstverk än klädesplagg vilket gör honom till en ikon i modevärlden. Lars Wallin, född 1965, växte upp utanför Västerås. Det var den svenska tv-journalisten Ingrid Schrewelius reportage från Paris haute couture-hus som gjorde att han fick upp ögonen för modeindustrin. Lars driver idag sin couture-verksamhet på NK i Stockholm. Där har han även NK Atelier, ett ändringsskrädderi som inspirerar till hållbart mode över tid. Lars har under åren tilldelats en rad utmärkelser som bland annat Damernas Världs designpris Guldknappen 1995, vilket också är året då han öppnade sin ateljé i Stockholm.

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.