Rhône – allt om vinregionen

Ingress:

För drygt tio år sedan rasade omvärldens intresse för rhôneviner. De senaste åren har trenden vänt och exporten exploderat. Förra året bröts den magiska gränsen på hundra miljoner liter.

I mitten av 00-talet var jag på vippen att bli vinbonde på riktigt. Jag hade lärt känna en osedvanligt duktig önolog med åtta hektar Côtes du Rhône. Hade jag sålt villan hade det räckt till ytterligare åtta hektar och ett vineri. 

Nu var det nog bra att det stannade vid en dröm, men det var onekligen lockande när priset per hektar hade fallit till en tredjedel av vad det hade varit något år tidigare. Då fick jag förklaringen att det som gjort marknaden besviken och orsakat prisraset var den undermåliga årgången 2002.

– Under hela sommaren avlöste värme, kyla, vind, regn och dimma varandra, stod att läsa i den lokala vinorganisation Inter-Rhônes officiella årgångsbeskrivning från november 2002.

Året därpå föll exporten av urspungsbetecknat rhônevin med tio procent. Raset fortsatte ned till bottennoteringen på 73 miljoner liter år 2009.

Därefter har något hänt och exporten ökat med uppåt 40 procent på fyra år. Förra året nåddes en all-time-high och exporten översteg för första gången 100 miljoner liter. På Systembolaget har försäljningsvolymen mer än fördubblats sedan 2009.

– Den ökade populariteten för våra viner syns tydligt och särskilt på den svenska marknaden. Våra viner har blivit allt bättre de senaste åren på grund av flera faktorer, bland annat en höjd kunskapsnivå hos druvodlarna och att de frivilligt tagit ned skördeuttagen, säger Laure Vaissermann, medieansvarig hos Inter-Rhône.  

Rhônevinernas återtåg i Sverige kommer på bred front. På Systembolaget står rött rhônevin för 95 procent av försäljningen, rosé fyra procent och vitt vin endast en procent. Det skiljer sig en del från produktionen i Rhône som består av 80 procent rött, 14 procent rosé och sex procent vitt.

– Försäljningen har ökat inom samtliga vinkategorier, både i lägre och högre prisintervall, på flaska såväl som på box. Ursprunget producerar också konkurrenskraftiga viner på i princip alla prisnivåer. Generisk Côtes du Rhône står för merparten av försäljningen, men vi ser även ett starkt intresse för exempelvis Châteauneuf-du-Pape, Crozes-Hermitage, och flera av de mindre appellationerna i området, säger Mats Olausson, kategorichef på Systembolaget.

Utvecklingen kan eventuellt förklaras med att 2002 års vinkvalitet bara var en olycklig parentes i rhônevinernas nutidshistoria. Rhônedalens vinproducenter borde kanske förstått att vinernas rykte skulle försämras och att det i sin tur under en tid ger en dipp i exporten.

Eller så är det så att Rhônedalens fylliga rödviner utan för mycket strävhet just nu faller svenskarna på läppen. Vi har ju nyligen sett exempel på andra fylliga och smakrika viner med låg strävhet nå stor framgång på den svenska marknaden. I första hand tänker jag på amarone och zinfandel.

Det kan också vara som Laure Vaissermann säger att det är kvaliteten som ökat. Undersökningen Rhonetrac Wine Intelligence från förra året visar att svenska konsumenter uppfattar viner från Rhônedalen som högkvalitativa samt att de passar perfekt för stunder då man umgås med vänner. Samma konsumenter placerar Rhônedalen bland de tio mest kända vinregionerna med en igenkänningsgrad på 53 procent.

Oavsett vilket eller vilka skäl som ligger bakom rhônevinernas exportlyft så är de onekligen tillbaka med emfas. Dessutom verkar det som att de är här för att stanna.

– Vi ser idag inget som tyder på att efterfrågan på rhôneviner från våra kunder kommer att minska inom den närmaste tiden, siar Mats Olausson på Systembolaget.

 

Vincent ”Vinbonden” Arrhenius 

Vincent är vinskribent, högt vinutbildad i Norden och prisbelönt vinboksförfattare. Han är också mycket uppskattad som provningsledare, föreläsare och vinreseledare.
www.vinbonden.se 
www.dinvinresa.se

Image:

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.